Në Nju Jork, Kryeministri E.Rama shqiptoi 100 fjalët e fjalimit prej 747 fjalësh në një konferencë të liderëve të OKB-së që mund të shërbenin për një analizë shumë më të thellë dhe më të gjatë të marrëdhënies midis faktit, besimit dhe politikës në epokën e inteligjencës artificiale. Meqenëse një analizë më e thelluar do të kërkonte më shumë kohë dhe hapësirë, këtu është një version i shkurtër.
Njëqind fjalët (për të qenë të saktë 101) të kryeministrit Rama janë këto:
“Shqipëria i dha botës edhe shenjtoren më të re, Nënë Terezën, jeta e së cilës mishëroi dashurinë për njerëzimin. Na kujtoi se jo të gjithë mund të bëjmë gjëra të mëdha, por mund të bëjmë gjëra të vogla me dashuri të madhe. Ky është parimi mbi të cilin Shqipëria qëndron dhe kjo është ajo me të cilën ne synojmë të veprojmë dhe ky është burimi i frymëzimit tonë, për të mbështetur transformimin e qendrës së Rendit Botëror Bektashi në një shtet sovran brenda kryeqytetit tonë, Tiranës, si një qendër e re moderimi, tolerance dhe e re. bashkëjetesë paqësore!”.
Paragrafi është i kontestueshëm që nga fjalia e parë ("Shqipëria i dha botës edhe shenjtoren më të re, Nënë Terezën...") që faktikisht është e pavërtetë.
Nënë Tereza është shpallur Nënë Tereza e Kalkutës, për akte të cilat, siç shpjegoi Papa, që nga momenti kur mori thirrjen e Krishtit në Kalkutë në vitin 1946, merituan kanonizimin e saj. Sipas vetëdeklarimit të Gonxhe Bojaxhiut, vajzës së lindur në Shkup nga dy prindër shqiptarë kosovarë, thirrja e parë e Krishtit ndaj saj ishte gjatë pelegrinazhit në Kishën Zoja e Letnicës në Kosovë, në vitin 1927. Një vit më vonë, sipas rrëfimit të saj, iu përgjigj thirrjes së Krishtit duke shkuar mes Motrave të Loretos në Irlandë dhe më pas një jetë të tërë në Kalkuta. Në këtë shtjellim të fakteve nuk rezulton se “Shqipëria i dha botës” Nënë Terezën, apo Shën Terezën.
E pavërtetë është edhe pjesa e dytë e fjalisë për Nënë Terezën, se ajo është shenjtorja më e re. Që nga kanonizimi i Shën Terezës së Kalkutës në vitin 2016, më shumë se 20 shenjtorë të rinj janë shpallur në Vatikan nga e gjithë bota.
Ndërsa përfundimi për “shenjtoren më të re” mund të jetë një lapsus – kjo u ndodh të gjithëve, përfshirë kryeministrat – përfundimi që Shqipëria i dha botës Nënë Tereza është një besim i ndërtuar mbi një të pavërtetë. Ky besim është ndërtuar mbi një proces të veçantë birësimi të Nënë Terezës që nga rënia e komunizmit në Shqipëri. Si një shqiptare etnike, një fituese e çmimit Nobel dhe një misionare katolike, ajo u adoptua si një simbol i Shqipërisë postkomuniste - në të njëjtin nivel me simbole të tilla si Coca Cola, Volksëagen apo edhe vetë kryqi, i cili u rikthye nga fshehtësia e vendosur. nga terrori i Enver Hoxhës. Pasi u adoptua, edhe nga një shumicë jo-katolike, ajo u bë "pronë". Dhe, kështu, rezulton se Shqipëria i dha botës Shën Terezën.
Dallimi midis faktit dhe besimit (në ngjarje, rrëfime, etj.) mund të ekzistojë në fillim (Nënë Tereza mund të jetë nga Kalkuta, dhe ndoshta disi larg nga Letnica dhe megjithatë ajo nuk është nga Shqipëria) por në fund fakti dhe besimi janë në konkurrencë për t'u akomoduar, të gjejnë sa më shumë hapësirë. Pra, në OKB, në fjalimin e kryeministrit Rama, u gjet besimi për Nënë Terezën, jo faktet.
Gara midis besimit dhe fakteve është tashmë një nga garat më të rëndësishme të shekullit të 21-të. Kjo konkurrencë madje arrin deri në thelbin e funksionimit të sistemeve demokratike. Demokracia, shpjegon Yuval Noah Harari në librin e tij “Nexus”, është një bisedë. Domethënë, është një bisedë me shumë burime dhe shumë nyje, një bisedë e cila ndërton një sistem vetëkorrigjues në të cilin media, opozita, gjyqësori, legjislativi dhe shoqëria civile kanë mundësinë të kundërshtojnë narrativat e dhëna nga pushteti ekzekutiv. , dhe se në këtë proces kontestimi rezulton i korrigjueshëm.
Gara më dramatike (dhe ende ekstreme në krahasim me atë të Nënë Terezës) që po zhvillohet sot është në SHBA, në zgjedhjet presidenciale. Gjatë kësaj gare, kandidati republikan Trump, si ilustrim i problemeve me emigracionin, ka deklaruar se emigrantët nga Haiti po hanë qentë dhe macet e banorëve të qytetit Springfield në Ohajo. Ky përfundim nuk u mbështet me fakte, sepse faktet tregojnë se Haitianët jo vetëm që nuk hanë macet dhe qentë e banorëve të Springfield, por janë punëtorë të kërkuar nga industria atje. Megjithatë, ky zbulim tani është një besim, dhe në zgjedhjet presidenciale një numër votash do t'i shkojnë kandidatit Trump për besimin se Haitianët kanë qen dhe mace të preferuara ushqimore të Sprigfield në Ohajo.
Fjalimi i Nënë Terezës së kryeministrit Rama u përdor si një simbol i fuqishëm global.
Shqipëria e vogël që pretendohet se ka dhënë një personalitet të madh si Nënë Tereza, tani do t'i japë botës një simbol të madh global, një version të Vatikanit mysliman, në formën e tij më liberale dhe shpirtërore, atë të shtetit bektashi në kryeqytetin e Shqipërisë. .
Debati për motivet, arritjet e mundshme, efektin politik dhe imazhin e vendit do të kërkonte një hapësirë të veçantë dhe me siguri do të gjendeshin shumë argumente për (shembull: "një tërheqje e mëtejshme unike e një vendi të veçantë si Shqipëria") dhe shumë argumente kundër. (shembull: "po në lidhje me rrëfimet e tjera ose mënyrat e tjera të Islamit, si për shembull sunitët, janë më pak të vlefshme"?).
Por fakti është se ky debat nuk është zhvilluar. Pra, Shqipëria që “i dha botës shenjtorin më të ri”, do t’i dhurojë botës një Vatikan mysliman dhe ky lajm u bë i ditur qytetarëve të Shqipërisë nga një artikull në “The Neë York Times” dhe nga 101 fjalët e fjalimi 747 fjalët e kryeministrit në Nju Jork.
Në vend të bisedës - ajo që bën thelbin e demokracisë - ka hyrë si besim "Vatikani musliman", një bindje që që kur u përmend në "The Neë York Times", dhe në fjalimin në OKB, ky projekt. tashmë po bëhet fakt. Çështjet procedurale – si ligjet, Kushtetuta, Parlamenti, opozita, shoqëria civile, media – fokusohen në fakte, por faktet konsiderohen të parëndësishme në deklaratat e kryeministrit, qoftë në gazetën amerikane, qoftë në fjalimin e tij në OKB.
Në fjalën e tij nuk ka asnjë institucion që do ta korrigjonte deklaratën e kryeministrit. Kështu, shteti bektashian hyri në vazhdën e projekteve në të cilat kryeministri Rama preferon vendimmarrjen personale: si do të duket Teatri, sa kate do të jetë kulla në këtë apo atë vend, kush duhet të jetë arkitekti që projekton tjetrin. vendpushim në brigjet e Jonit, cila pjesë e tokës pranë Shëngjinit duhet t'i jepet shtetit italian për të strehuar azilkërkuesit e mundshëm afrikanë që nuk patën fatin të arrinin në brigjet e Italisë...?
Gjatë këtij viti, kryeministri Rama është shprehur se Shqipëria do të përdorë inteligjencën artificiale për tenderët publikë, përkthimin e dokumentacionit të BE-së të nevojshme për negociatat e anëtarësimit etj.
Inteligjenca artificiale ka avantazhe dhe disavantazhe të mëdha si dhe çdo teknologji në shërbim të njeriut; në fund varet se si përdoret nga vetë personi. Kryeministri Rama mundi ta përdorte këtë teknologji të re si zëvendësim të bisedës publike, apo t'i paraprijë bisedës publike për idenë e krijimit të shtetit bektashi. Së fundi, teknologjia e ChatGPT bazohet në kapacitetin përpunues të bisedave që zhvillohen në hapësirën kibernetike.
Ja çfarë mundi të merrte si përgjigje për më pak se një minutë ndërveprim:
Pyetje për ChatGPT: si mund të krijohet shteti bektashian, i modeluar sipas Vatikanit, brenda territorit të Republikës së Shqipërisë?
ChatGPT thotë:
Krijimi i një shteti bektashi sipas modelit të Vatikanit brenda territorit të Republikës së Shqipërisë do të kërkonte një proces të ndërlikuar ligjor, politik dhe ndërkombëtar. Këtu janë disa elementë kryesorë për t'u marrë parasysh:
1. Kushtetuta e Shqipërisë
Kushtetuta aktuale e Shqipërisë e përcakton vendin si një shtet laik dhe garanton lirinë e fesë pa favorizuar ndonjë fe të veçantë. Për të krijuar një shtet brenda një shteti, siç është modeli i Vatikanit, do të duheshin ndryshime të mëdha kushtetuese. Do të kërkohej një ndryshim që do t'i lejonte një entiteti fetar të ketë njëfarë sovraniteti.
2. Ndryshimet ligjore dhe marrëveshjet ndërkombëtare
Ashtu si Vatikani ka statusin e një shteti të pavarur brenda Italisë, Shqipërisë do t'i duhej të ratifikonte ligje të veçanta dhe të hynte në një marrëveshje dypalëshe me këtë ent të ri fetar. Marrëveshjet ndërkombëtare do të përfshinin njohjen e saj nga komuniteti ndërkombëtar.
3. Sovraniteti dhe territoret
Vatikani është një mikro-shtet me territor të kufizuar, por sovranitet të plotë. Krijimi i një shteti bektashian do të nënkuptonte ndarjen e një pjese të territorit shqiptar për të funksionuar si njësi autonome. Kjo do të kërkonte një marrëveshje të brendshme me autoritetet shqiptare dhe konsensus kombëtar.
4. Roli i Komunitetit Bektashi
Për të pasur një model si Vatikani, komuniteti bektashian duhej të kishte një lider të pranuar botërisht, i cili do të funksiononte si kreu i këtij shteti të ri. Rëndësia e tij fetare dhe diplomatike do të ishte kyçe në përcaktimin e statusit dhe funksionimit të saj ndërkombëtar.
5. Legjitimiteti ndërkombëtar
Vatikani njihet ndërkombëtarisht si një entitet i veçantë për shkak të historisë së tij shekullore dhe ndikimit në skenën ndërkombëtare. Një shtet bektashi do të kishte nevojë për mbështetje dhe njohje ndërkombëtare nga organizata të tilla si OKB dhe BE për të fituar të njëjtin legjitimitet.
6. Ndikimi politik dhe fetar
Një model si Vatikani në Shqipëri do të kishte ndikime të thella politike dhe fetare. Duhet të ketë një dialog të hapur ndërmjet komuniteteve fetare të vendit për të siguruar që krijimi i një entiteti të tillë të mos shkaktonte përçarje apo tensione brenda shoqërisë shqiptare, e cila është një përzierje traditash dhe kulturash fetare.
Si përmbledhje, krijimi i një shteti bektashian sipas modelit të Vatikanit është një ide që kërkon jo vetëm transformime të thella ligjore dhe kushtetuese, por edhe një konsensus të gjerë kombëtar dhe ndërkombëtar.
As ChatGPT dhe asnjë teknologji tjetër e AI nuk është e pagabueshme; përgjigjet e dhëna mund të kontestohen, madje të zëvendësohen me argumente të tjera. Por ndoshta ia vlen të përmendet ekzistenca e përgjigjeve si një kujtesë e thjeshtë e fuqive që janë, të cilët, të mësuar të flasin me veten dhe të dëgjojnë veten, janë në gjendje të konsultohen me dikë tjetër që mund të flasë, edhe nëse dikush tjetër është një algoritmi.
Faleminderit Veto si nder te paktet personalitete shqiptare per fact check ndaj te paverterave (genjeshtrave) te Edi Rama dhe utopise se tij sorros-klepto-manjakale.
PërgjigjuNuk i mjaftojnë këtij vendi varfëria, papunësia, sherret me fqinjët po i shtojmë vetes dhe një bela tjetër. Edi Rama mbledh mëndjen dhe mos luaj me fatet e vendit.
PërgjigjuPo pse mo 'lindi' u vikan ne pikepyetje 'fatet e vendit'? Ç'eshte kjo gjeme qe leshon nga goja jote e vockel?